Question:
Co sądzisz o lampach byskowych w warsztaciee fotografa ślubnego? Czy na sali weselnej można robić dobre zdjęcia bez nich?
Answer:
To zależy od sali, niestety bywa tak ciemno, że w zasadzie jest to niemożliwe. Osobiście nie przepadam za światłem błyskowym ale czasami nie ma innej możliwości, sam często łącze zdjęcia z błyskiem i bez.
Q:
a jak MPix maja sie dalej do publikacji zdjec na social media lub do druku ich w albumie w wiekszym formacie? jakie pod tym katem polecasz MPix w aparacie?
A:
Powiedział bym że nie ma to znaczenia, polecam ten film:
https://www.youtube.com/watch?v=E8Sej2TEes4
Q:
czy na pierwszy slub obiektywy 35 mm 1.8 i 17-70mm 2.8 dadza rade? :) pozdrawiam!
A:
Oczywiście, na pierwszy ślub wszystko da radę co mamy pod ręką :) Wgląda to na dobry zestaw do rozeznania w co warto inwestować w przyszłości
Q:
jak sprawic zeby byc niewidocznym, a jednak uchwycic wszystkie najwazniejsze momenty?
A:
Nigdy nie da się zniknąć zupełnie, na pewno ciche obuwie i ciemny strój pomagają, także dłuższe ogniskowe, ale na koniec dnia i tak podczas przysięgi trzeba podejść blisko. Warto nie robić wtedy gwałtownych ruchów i być pewnym siebie.
Q:
To akurat nie jest prawda. RAWy do telefonu również można wysyłać, a na pewno tak jest w Nikonie i programie do telefonów z Androidem
A:
Być może, ale ja akurat mówiłem o apple i sony. Dla początkujących polecał bym jednak wysyłanie jpg, zajmie to znacząco mniej czasu.
Q:
przeciez gdy robi się w RAW to przestrzeń barwna nie ma znaczenia? I ma znaczenie tylko jak sie robi w jpg? Mam racje? Z RAW dopiero wybieram przestrzen barwna przy eksporcie...
A:
Zgadza się natomiast dla początkujących polecałbym na ustawienie srgb w aparacie, nie ma to wpływu na raw ale na jpg już tak. To ważne żeby wiedzieć na co się patrzy.
Q:
dlaczego LR a nie np. CaptureOne? Co cię przekonuje do Adobe?
A:
Ponieważ uczę adobe mam wersje dla nauczycieli i ona jest tańsza :)
Poza tym adobe ma także premiera, audition, sign, photoshop czyli powiedzmy że w pakiecie jest wygodniej. Miałem kilka podejść do capture ale przy dużych ilościach plików jednak zdecydowanie szybciej pracuje mi się na lr
A no i LR ma nowe maski select subject i select sky i to jest sztos
Q:
czy uzywanie presetów bez color checkera ma sens? czy to zadziala przy zmiennych warunkach oswietleniowych (roznej jakosci swiatla)?
A:
ColorChecker wyprowadza obraz do poziomu neutralnego i wiadomo, że wszelki color grading potem jest bardziej stabilny w różnych partiach obrazu. Presety dają nam efekt wizualny, który j oceniamy raczej subiektywnie, także odpowiedź będzie i tak i nie. ColorChecker ma obcje profilu dla mieszanych warunków oświetleniowych, ale to zależy od tego ile rodzajów światła i jak bardzo składowe światła są niestabilne widmowo. W salach weselnych różnie jest. Passport się sprawdzi bardziej przy portretach i zdjęciach pozowanych, gdzie mamy trochę czasu i miejsca na prace. Do korekty balansu bieli w reportażu wygodniej spróbować jest np expodisc, a ColorCheckerem sie posiłkować podczas przygotowań lub znany kościół "obstrykać" sobie z ColorCheckerem Passportem jak jest pusty, żeby mieć profile gotowe i używać w kolejnych sesjach.
Q:
Czy używasz lamp typu Quadralite Reporter 200 (rozstawionych na sali), czy raczej typowo reporterskich o mniejszej mocy, ale z zoomem?
A;
Mniejszych, z zoomem. Rzadko rozstawiam lampy na sali.
Q:
Czy zawsze rozstawiasz lampy po sali, czy masz też lampę zapiętą na body?
A:
Nigdy nie rozstawiam, czasami mam wyzwalacz na body a lampę w lewej ręce
Q:
Jeżeli zapinasz na body, to robisz na TTL czy na pełnym manualu?
A:
Manual 100%
Q:
Czy używasz żeli na lampy by wyrównywać balans bieli?
A:
W fotografii ślubnej nigdy nie używałem, lampa jest ostatecznością i staram się jej używać w kreatywny sposób.
Q:
czy polecasz jakie sfirmy z presetami? np Twig&olive
A:
Na pewno mogę polecić Pesety od Mastin labs, są naturalne i mają sporo fajnych narzędzi. Dodatkowo polecam pesety do Magic Wedding Photographer w zestawie z turorialem jak używać. Korzystałem też z resetów Tribe Archipelago i Meridian. Solidne firmy.
Q:
Dobry wieczór, czy czesto do reportazu slubnego wykorzystuje Pan obiektywy szerokatne staloogniskowe, np 20mm a moze ma Pan inna ulubiona ogniskowa?
A:
Staram się nie używać obiektywów szerokokątnych jeśli nie muszę, najszerzej to 35mm chyba że na sali weselnej wtedy 14-24 ale raczej ustawiam go między 20-24 i używam tylko na parkiecie.
Q:
Serwus, Tomku powiedz mi jak poradzić sobie z migotaniem oświetlenia zastanego tzw. flickerem np. w kościele ? PS. boję się długich czasów naświetlania :(
A:
Tu sprawdza mi się opcja anti flicker w sony, nie używam wtedy cichej migawki.
Q:
Jak często powinno się kalibrować monitor?
A:
Zależy od monitora niektóre są stabilniejsze w dłuższym okresie. Ogólnie zaleca się kalibrację raz na miesiąc lub przed ważniejszym zleceniem.
Q:
Krzywa RGB - dla mnie najistotniejsza czesc presetu (kolor, czernie, cienie itd) - czy Ty zwracasz na nia uwage? Modyfikujesz ja, czy podbierasz z innego presetu? Gdzie uzyskujesz krzywa do LR. Dzieki, Darek
A:
Faktycznie krzywa jest bardzo istotna chociaż sporo efektów można też uzyskać kółkami do kolor korekcji.
Zazwyczaj pracuje na krzywych z presetu i nie zmieniam ustawień RGB tylko czernie, biele i kontrast.
Q:
czy tak aberacja chromatyczna to wina aparatu czy obiektywu?
A:
Aberracje to optyczne wady obiektywów aparat nie robi aberracji, jeśli jednak rozpoznaje szkło, może je redukować na plikach jpg.
Q:
Czy jest sens dokładania do szkła f/1.4
nie zajmujac się w pełni zawodowo fotografia ślubna?
Czy może nie odczuje różnicy w porównaniu z f/1.8?
A:
Różnice będą widoczne, natomiast jeśli miałbym kompletować sprzęt tylko do fotografii hobbistycznej raczej stawiał bym na lekkość i cenę niż plastykę.