30 Czerwca mogliście oglądać na żywo mój webinar o tym jak poszukuję kadrów na sesji, jak radzę sobie z kolorem i generalnie poszukuję własnego stylu. Podczas webinaru padło kilka pytań na które odpowiem poniżej. Pytania zaś będą się przeplatały ze zdjęciami które powstały na sesji.
Q: Czy uzywasz krzywych rgb oprocz krzywej luminacji prz obrobce np. slubow?
A: Krzywych (curves) używam głównie kiedy tworzę nowy preset, lub poprawiam już istniejący. Kiedy osiągnę zamierzony efekt, kopiuję preset na inne zdjęcia a nierówności w kontraście i kolorze koryguję z poziomu narzędzi “BASIC” i “HSL/COLOR”.
Q: Jaka cenka za repo w 2022? :)
A: To raczej nie jest pytanie z webinaru ;P pakiet “gołe repo” 12h kosztuje 5500pln
Q: Jak blyskasz jak trafiasz na sale np. cala drewniana i drewniany sufit gdzie nie ma opcji odbicia od sufitu? Wiem, ze lubisz blyskac na wprost ale podejrzewam ze wszystkich zdjec w ten sposob na sali nie wykonasz. Tak samo ciezko wszystko zrobic na zastanym.
A: Zawsze bardzo dużo eksperymentuję ze światłem błyskowym, najtrudniejszy jest oczywiście pierwszy taniec bo wtedy jest się ciężko przygotować. Jeżeli sufit jest czarny lub drewniany lub bardzo wysoko i nie da się odbić od ścian, zawsze można próbować odbijać światło od gości (oczywiście osobiście nie polecam bo to jest mało przyjemne uczucie :P) lub użyć dyfuzora wbudowanego w lampę oczywiście to jest marnotrastwo mocy ale działa. Dziś też coraz częściej używam radia do wyzwolenia lampy a samą lampę trzymam w lewej ręce. Dzięki temu łatwiej sterować światłem.
Q: Znam Cie z milosci do otwartej przyslony, czy na przygotowanich, kosciele i sali, poza konkretnymi przykladami, wszystko robisz na 1.4 czy nawet 1.2 ? Jaka przyslone uzywasz w tancu w regularnych zdjeciach? Gdy lampa blyskasz w sufit (nie chodzi o f10 i lampe w twarz z rozmytym swiatlem)?
A: Oczywiście miłuję się w plastyce obrazu stąd zawsze próba zrobienia wszystkiego na otwartej przysłonie. Jest to jednak pułapka i nie powinno być tak, że zamiłowania nas ograniczają. Przy pierwszych zdjęciach które zaprezentowałem na webinarze widocznych wyżej użyłem przysłony f.8 ponieważ niebo jest urokliwe samo w sobie a ja chciałem pokazać także kolumnę i zamek. Przy f. 1.2 oba obiekty były by jedynie kolorowymi plamami. Przy wyjściu z kościoła często przymykam przysłonę do f. 2.8 lub nawet f.5.6 to samo jeśli buduję wieloplan. Co do błysku z tym także bywa różnie, najczęściej jeśli światło jest odbite, nie zamrozi obiektu tak jak przy oświetleniu na wprost wtedy należy maksymalnie skrócić czas, to jednak bardzo ograniczy ilość wpadającego światła, więc żeby nie wchodzić na gigantyczne iso warto otwierać przysłonę, zazwyczaj w takich sytuacjach nie schodzę poniżej f.2
Q: Ile sredno robisz zdjec na calym pelnym dniu slubu? Lubisz fotografowac sekwencjami i nie zalujesz klatek czy wolisz raczej pojedyncze zdjecia robic?
A: Od kiedy fotografuje na Sony to zawsze jest tryb sekwencyjny “Hi+” Zazwyczaj podczas ślubu powstaje około 6500 zdjęć. Z tego oddaje zazwyczaj koło 800 klatek. Oczywiście część z nich to śmietki typu goście w kolejce lub mało interesujące detale. Zależy mi żeby na zdjęciach znalazło się maksymalnie dużo gości, ale zawsze też wykonuje zdjęcia: miejsca, kościoła, detali, dekoracji, miejsca wesela, zespołu etc…
Q: Ciężko zadawać pytania przy tak ciekawym webinarze, gratki! Obrabiając w ten sposób zdjęcia to z pewnością różnią się one trochę od siebie. Czy na sam koniec starasz się je wszystkie ujednolicić, żeby cała sesja była spójna kolorystycznie, czy nie zawracasz sobie tym głowy? Pozdrawiam :)
A: Oczywiście jeżeli oddaje materiał ślubny lub agencyjny zawsze dbam o to żeby wszystko miało spójną kolorystykę i jednolite tony. Oczywiście w przypadku reportażu bywa to trudne szczególnie jeśli są zmiany pogodowe, kościół drewniany a dom weselny w pięknej magencie ale robię co mogę :) Jeśli chodzi o projekty prywatne, wtedy lubię dać upust swoim pomysłom i nie trzymam się żadnych zasad!
Q: czy podczas sesji robisz takze zdjecia takie bardziej spontaniczne, bliskie itp
A: Oczywiście zarówno podczas sesji jak i ślubu staram się nie ograniczać robić zdjęcia blisko i daleko, spontaniczne i zaplanowane :)
Q: A mógłbym prosić o jeszcze kilka słów o szukaniu własnego stylu? Przede wszystkim jak można go szukać, jak można go doskonalić?
A: Niestety mimo, że próbowałem to nie temat na kilka słów. Przede wszystkim należy poznać zrozumieć swoje narzędzia, wtedy możemy zacząć używać ich wedle własnych preferencji i intuicji. To własne zlepek tych indywidualnych pomysłów i preferencji w kolorze będzie odpowiadał za nasz styl. Im szybciej zauważysz co gra ci w duszy tym szybciej odkryjesz styl, na koniec zostaje już tylko bycie konsekwentnym. Ja np każdej parze robię zdjęcia z zamkniętymi oczami, to część mojego procesu twórczego, mojego stylu…
Q: jakich obiektywów używasz najczęściej na ślubach i weselu ? jakie ogniskowe?
A: To żadna tajemnica, jeśli lubisz słuchać o sprzęcie to polecam pierwszy webinar lub swój kanał YouTube
Q: czy Tomek mógłby powiedzieć więcej o krzywych (tone curve), to jest zagadnienie, które zawsze mi sprawiało problem :(
A: Krzywe, wyglądają przerażająco ale tak naprawdę nie są, żeby się ich nauczyć przede wszystkim trzeba się trochę pobawić i samemu spróbować co się dzieje kiedy zmienię krzywą. Na początek polecam tryb (tej falki w lr) bo tam jest dokładnie opisane i pokazane która część krzywej za co odpowiada (zdjęcie poniżej) natomiast jak już się to rozumie polecam przejść w tryb manualny i samemu tworzyć punkty na krzywej.
Q: jaka jest roznica miedzy wyostrzeniem w LR i PS, ja wyostrzam w LR, ale czy Twoim zdaniem daje to slabsze efekty?
A: Przede wszystkim w PS mamy lepszą kontrolę nad poszczególnymi partiami obrazu, mamy też warstwy które można maskować i to co najważniejsze to wiele różnych rodzajów wyostrzania, od high pass czy po prostu sharpen poprzez bardziej kreatywne sposoby. Każde wyostrzanie będzie miało inną strukturę/szum w lr nie mamy nad tym takiej kontroli
Q: czy pracujesz w LR lub/i PS z myszka czy na tablecie? Jaka jest wygoda pracy na tablecie (jesli go uzywasz :P
A: Kiedyś pracowałem na tablecie w PS ale to jest narzędzie do retuszu a dziś już się mało tym zajmuję i wolę to zlecać bardziej utalentowanym osobom. Jeśli chodzi o śluby i LR korzystam z Loupedeck+ na początku nie było to narzędzie które do mnie przemawiało, ale odkąd zmieniłem monitor z 24 na 27 i po kilku updatach konsoli, jest to niezawodne narzędzie bardzo przyspieszające moją prace.
Q: Na koniec pojawiło się kilka pytań odnośnie colorchecker passport.
A: spragnionych wiedzy dosyłam do :
https://www.youtube.com/watch?v=WGoJz3TPSQY&t=3s
https://www.youtube.com/watch?v=Omv2Z1r-tPM
https://www.youtube.com/watch?v=CvdrnaRFSms
dla uzupełnienia informacji o Passporcie, w szczególności polecam film od Asi Kustry